Computer met CAT control!

Nou… het heeft  toch nog 14 jaar geduurd maar de computer heeft dan toch eindelijk zijn intrede gedaan in mijn shack. Omdat ik in de ICT werkte, en werk en hobby graag gescheiden hield, heb ik het altijd (een experimentje daargelaten) zonder computer gedaan. Voor de PACC contest gebruikte ik overigens al wel een notebook en later een netbook, maar verder niet. M.n. QRZ.com is echter zo’n leuke website om even wat te weten te komen over je tegenstation, dat ik toch maar besloten heb bij http://www.computerkopen.nl een leuk tweedehandsdje uit te zoeken. Een jonge gebruikte HP met Core2Duo 2x 2.33 gHz processor, 80 gb harddisk, 4gb RAM en een 19″ scherm voor iets boven de 300 Euro, dat is toch een nette prijs lijkt me.

Ik heb middels een normale seriële datakabel (twee 9-polige female sub-D connectors, 1:1 bedraad, dus géén zgn. null modem kabel) ook aangesloten op de CAT poort van mijn set en die kan ik nu bedienen met het geweldige programma FT-2000 Remote Control (FT2000RC) van DF3CB. Ik moest wel even de poortsnelheid in menu setting 028 aanpassen, maar daarna werkte het meteen feilloos. Leuk, nu nog een logboek in deze software! Hieronder een fotootje van de nieuwe shack mét PC.

Oja… ook nog een MD-100 desktop mike gekocht maar heeft wat last van inspraak met wat meer vermogen dus ik heb meestal de handmike in gebruikt. M’n Palstar dummy hangt inmiddels aan de muur, zo ook de antenne schakelaar (rechts) een een Yaesu postertje dat ik al heel lang had liggen. Het begint waarempel op een echte shack te lijken HI.

2 thoughts on “Computer met CAT control!

  1. Hallo Pleun, misschien Ham Radio deLuxe proberen? Daar zit ook een logboek in.
    Is wel zo handig CAT control, althans ik werk er al jaren mee en zou niet zonder willen.
    73, Bas

    • Hallo Bas,

      Bedankt voor je reactie. Ik was je net voor, want heb direct na het schrijven van het bericht op mijn blog ook HRD 5.0 geinstalleerd. Wat een GEWELDIG programma. Ik dacht dat het bedienen van de radio via de muis niets voor mij was, maar met één schuif per band en een schuif voor fijn afstemming werkt het wel heel erg makkelijk. Ook kan ik alle DSP functies aan/uit zetten vanuit HRD, dat is toch wel heel handig. Kortom: ik ben na aan uurtje al verslaaf aan HRD. Eén onhandigheidje in het logboek gevonden: als een call niet gevonden wordt op QRZ.com, dan laat het logbook gewoon de afstand en Azimuth richting staan van de vorig call. Het zou mooier zijn wanneer ie dat zou wissen.

      73 de PA3HHO (Pleun)

Geef een reactie

