RigExpert AA-54 antenna analyzer

Helemaal vergeten, begin september heb ik een RigExpert AA-54 antenne analyzer gekocht. De levering duurde even (niet op voorraad), maar na 2 weken is ie toch netjes afgeleverd (besteld in UK). Ik heb een demo filmpje gemaakt. Mijn eerste indruk is zeer positief. Een onmisbaar stuk gereedschap bij antenne experimenten.

Het apparaat meer dan gewoon SWR meten, het kan voor een frequentie alle informatie tonen (R, X, Z, SWR en inductie of capaciteit indien X <> 0). Het apparaat kan een SWR scan uitvoeren of een een R / X scan, in beide gevallen is de bandbreedte instelbaar. Ook kun je een multi SWR meting doen op 5 frequenties tegelijk: heel handig wanneer je een multiband antenne (b.v. cobwebb) aan het afstemmen bent. Je ziet de impact van de wijziging direct voor 5 banden (helaas alleen SWR, ik zou ook wel graag R / X willen). Het apparaat is mooi gemaakt, vrij degelijk en lijkt me bovendien redelijk spatwater bestendig. Ik ben er heel erg blij mee!

5 thoughts on “RigExpert AA-54 antenna analyzer

  1. Dag OM, ik overweeg ook om een AA-54 aan te schaffen.
    Heb nog een vraag, zijn de batterijen intern te laden of moeten ze uit de analyzer worden gehaald?
    Is de analyzer alleen in de UK te bestellen of kan dit ook bijv. via E-bay?

    • Hoi Ernst,
      Batterijen zijn NIET intern te laden maar zijn normale AA penlights, goed bereikbaar dus makkelijk te verwisselen. Ze gaan bovendien vrij lang mee; ik heb backlight vrijwel altijd uit staan. Op http://www.RigExpert.com vind je alle dealers. Binnen de EU betaal je geen invoerrechten en BTW, de UK dealer was het goedkoopste (er was wat prijsverschil tussen de verschillende dealers).
      73 de PA3HHO

  2. Hallo, PA3HHO

    Ik heb een vraag over de AA-54 antenne-analyzer.
    Deze analyzer wil ik o.a. gebruiken om mijn antenne met een
    symmetrische tuner af te stemmen. Voor elke band moet ik
    andere instellingen op de tuner maken. Daarvoor wil ik op
    bepaalde frequenties tijdens afstemmen continue de VSWR
    zien. Is dat met deze analyzer mogelijk of is de updaterate
    hiervoor te laag ?.
    Ik ben benieuwd naar jouw antwoord.
    Groeten,
    Dolf PA1RW.

    • Hoi Dolf,

      Ik heb geen idee wat de refresh rate is van de AA-54 en wat jij beschrijft heb ik nooit echt bij de hand gehad. Is het niet handiger om gewoon een VSWR meter tussen de set en de tuner te hangen? Dan zie je “real-time” wat de VSWR is. De tuners die ik gebruik, hebben een ingebouwde VSWR meter dus daar kun je gewoon de VSWR zien tijdens het tunen. Een Antenne Analyser lijkt me niet het meest practische apparaat om daarvoor te gebruiken. Misschien begrijp ik je vraag niet helemaal goed, maar ik zou je zowieso aanraden om even via de website van RigExpert de vraag te stellen aan de leverancier. Zei kunnen je vast een beter antwoord geven dan ik.

      Groetjes, Pleun

      • Hallo Pleun,

        Bedankt voor je reactie.
        Het afstemmen van de antenne doe ik met laagvermogen.
        Momenteel gebruik ik hiervoor een oude MFJ-207 SWR-analyzer.
        Wanneer ik de antenne op lage vswr heb getuned, schakel ik de antenne
        op mijn transceiver. Zo ziet mijn transceiver altijd een lage vswr.
        De MFJ analyzer is aan vervanging toe. Bovendien zou ik soms graag
        meerdere parameters van mijn antenne willen meten.
        Voor deze taken denk ik aan een RigExpert analyzer.
        Het lijkt mij dat in de vswr-stand de vswr continue gemeten wordt.
        Mijn vragen zal ik zeker aan RigExpert stellen.
        Groeten,
        Dolf.