End-fed voor 80/40

Ik had al een end-fed hangen maar die had ik weggehaald ivm dipool / Windom experimenten met 10m GFK mastje achter tegen het huis en een 3m vlaggenmastje voor het huis. Die experimenten waren niet bepaald succesvol, bovendien begon het huis volgens de buurman op een “vlaggenschip” te lijken en, eerlijk is eerlijk, erg fraai vond ik het zelf ook niet. Ik ben uiteindelijk weer terug bij af en ik heb een nieuwe high power multiband end-fed gemaakt voor 80/40 die echt perfect lijkt te werken en bovendien ook zonder problemen 400 Watt aan kan. Meer informatie over deze 21,5 meter lange eindgevoede antenne is te lezen in de sectie “antennes”. Voor mij is het een SUPER antenne!!

2 thoughts on “End-fed voor 80/40

  1. hoi is deze antenne ook kleinder formaat te krygen met zoveel power ik werk met 300 watts fm 600 watts ssb ,myn balkon is 14 meter lang daar moet ik rekening mee houden dat is het probleem ,of weet u iest dat goed uit komt ,en dipool voor op 10 – 80 meter maximale power 300 watts fm ,ik zelf werk ft 757 tuner mfj 945E linear kl 351 24 volt

    • Hallo Huub,
      Dezelfde truuk die ik bij mijn “halve vakantie end-fed” heb toegepast zou je ook bij deze 80/40/20 end-fed kunnen proberen. Je werkt dan dus met twee spoelen. Eén 40 uH spoel na 10m draad, dan 2m draad, dan nog een spoel van 80 – 100 uH en dan nog 2m draad. Tijdens mijn vakantie heb ik gemerkt dat de spoeling op de laagste frequentie (in mijn geval 40m) dan wel heel erg dun wordt en alleen wanneer er goede condities zijn, is er iets te werken. Op de middelste band (in mijn geval 20m, bij de 80/40/20 versie 40m) is de antenne ook al beperkt maar daar gaat het nog. Op de hoogste frequentie heb je gewoon een halve golf dus daar gaat het prima. M.a.w. die laagste frequentie moet je zien als een soort bonus, je kunt daar wel luisteren en als de condities heel goed zijn ook nog wel iets werken, maar zowel de efficiency alswel de bandbreedte is ZEER beperkt bij een antenne die eigenlijk 40m lang zou moeten zijn maar in werkelijkheid maar een fysieke lengte heeft van 14m.
      73 de PA3HHO (Pleun)

Geef een reactie

