10m is toch een beetje te lang :-(

Mast een dagje laten staan. Wel interesse vanuit de buurt, maar geen klachten. Vandaag dus even een draadje opgehangen van 2x 5m met de Diamond BL-50. Even provisorisch met wat tape in de top vastgezet. Ook nog een stuk of 5 wikkeling in de coax met diameter van ruim 10cm. Top is te zwaar, mast is te slap. Bij het spannen van de draad gaat mast scheef staan, jammer! Draadje was te lang (resonant op 13.5 MHz) maar werkt prima, ook op 40m. De mast staat nu niet helemaal omhoog, voet op 2,7 (rust op garagedak), kan nog 1,3m omhaal op 4m agl. Ik denk dat ik de bovenste twee (slapste) topdelen verwijder en dan de mast op maximale hoogte zet. Dan zit ik nog steeds op 12m agl en nog 3,25m boven de nok van het dak. Buisje (= vlaggenmast!) aan de voorkant van het huis kan nog wel een deeltje van 1,5m onder, dan loopt de draad niet zo dicht over het dak. Als dat nog teveel zwabbert, dan haal ik nog een deel uit de top maar ik denk dat het wel gaat.

Geef een reactie

