DX-Wire GFK masten

Ik had twee GFK (flasfiber) masten besteld bij www.dx-wire.de. Eén mast voor portable gebruik en vakantie te weten de 10m mast voor €30, tevens één mast bedoeld voor vaste opstelling te weten de 10m mast extra voor €69. De standaard 10m mast is eigenlijk gewoon een 10m lange telescoop hengel zonder topdeel. Wel wat zwabberig, maar voor een vakantie of velddag prima geschikt om een vertikale draad in te hangen (b.v. end-fed of groundplane). De 10m extra mast is veel dikker qua diameter maar ook het materiaal is dikker. Een stevige mast die toch nog wel aardig zwabberig is maargoed, wat buigt breekt niet. Ik wil ‘m met twee beugels aan de muur op de 1e verdieping zetten aan de achterkant van het huis zetten.. Hij staat dan ong. 3m boven de grond. De top van mijn huis zit op 8,65 dus de mast zal ong. 4,65m boven de nok uitkomen, prima hoogte. Het been dat naar voren gaat, gaat naar een mastje van 2m gemonteerd op een “schotel arm” (metalen plaat met een 90 graden bocht) en zit dan op ong. 7m hoogte. De draad dan horizontaal dus 6m naar beneden en verticaal 9m naar de voorkant van het huis. Pythagorus leert ons dat de draad dan ong. 11 meter lang mag zijn. In eerste instantie komt er een 20/40 trap dipool. Heel misschien ga ik die nog uitbreiden met een flinke spoel om ook op 80m in resonantie te kunnen zijn, maar eerst houdt ik het simpel. Het been dat naar achter gaat, kan 20m de tuin in, bomen genoeg, dus dat is geen punt. Ik zet hier t.z.t. een fotootje van het geheel!

Geef een reactie

