Carolina Windom

Het leek me beter om twee topdelen van de mast te verwijderen zodat hij wat stijver zou zijn. De onderste beugel zit 4m agl, dus de top zit dan nog op 12m agl, ruim 3 meter boven de nok van het dak. Daardoor kon ik naar de voorkant van mijn huis wel wat minder draad kwijt. Ik heb jaren met een FD3 gewerkt, de OCF Windom dipool van Fritzel, en mijn ervaringen daarmee waren positief. Ik wilde echter zo weinig mogelijk gewicht in de top, daarom heb ik besloten de antenne te voeden met 300 Ohm (tv) lintlijn. De lintlijn liet ik door de GFK mast lopen en ander aan de mast heb ik een 1:4 balun gemaakt met luchtspoelen volgens het recept van PA3CNJ. Hieronder het principe schema en het plaatje van de uitvoering van PA3CNJ, mijn versie zag er wat minder mooi uit maar werkte prima.

Mijn versie werkt op 40m prima, maar op 20 en 10 was de SWR niet best. Zal wel met de lengte van de lintlijn te maken hebben denk ik. De “benen” waren resp. 6,9m en 13m. Ik had dus geen stralende voedingslijn met een choke zoals de herziene Carolina windom het geval is. 15m heeft toch mijn interesse niet en lintlijn was beter geschikt ivm het geringe gewicht.

Al met al werkte het wel, maar echt een fraai plaatje leverde het niet op. Omdat de benen nog niet in een 180 graden lijn gespannen konden worden, stond de mast nog steeds wat scheef en ook het 3m vlaggenmastje was niet bepaald een lust voor het oog. De buurman informeerde wel geinteresseerd waar het nu precies voor was, maar merkt ook op dat het huis net een “vlaggenschip” begon te lijken. Hij had wel gelijk, ik vond het zelf ook niet uitzien. Ik heb de boel maar weer afgebroken en toch maar weer een “double end-fed” gemaakt voor 80/40. Hierover later meer.

 

Geef een reactie

